آیا از راه براهین فلسفی می توان ضرورت حکومت عدل جهانی را به اثبات رساند؟

فلاسفه ی اسلامی"قسر دائم" و"قسر اکثری" را در عالم طبیعت محال و امری نشدنی می دانند.


مقصود از"قسر دائم" آن است که حقیقتی از حقایق هستی در دوره ی روزگارش از خواسته ی طبیعی خود محروم باشد. مثلا آتش هیچگاه حرارت نداشته باشد یا در جهان نیرویی باشد که از آغاز پیدایش آتش تا هنگامی که آتش در جهان وجود دارد از حرارت آتش جلوگیری کند. این امری محال است، که در فلسفه به اثبات رسیده است.

مقصود از"قسر اکثری" آن است که طبیعت در اکثر دوره ی عمرش از اقتضای ذاتی خود محروم باشد این را هم فلاسفه محال می دانند. این نظریه ی فلسفی که به شکل قانون در جهان هستی جاری است به ما می گوید که روزگار ظلم و جور در بشر سپری خواهد شد و به جای آن روزگار عدل و داد خواهد آمد.

این نظریه ی فلسفی می گوید: قسر انسانیت در عمر او محال است، چنانکه در بیشتر عمر او نیز محال خواهد بود. پس روزگاری خواهد آمد که روزگار انسانیت باشد.و به یقین روزی خواهد آمد که بشر از اسارت وبردگی و حیوان صفتان رهایی یابد و در سایه ی مهر انسانها زیست کند و زندگی داشته باشد.

ضرورت حکومت عدل جهانی را از راه تکامل چگونه می توان تبیین کرد؟

انسان مانند یک نهال است که استعداد ویژه ای برای رسیدن به کمال در او وجود دارد و احتیاج او به عوامل بیرونی برای شکوفایی این استعداد است.

انسان در اثر همه جانبه بودن تکاملش تدریجا از وابستگی اش به  محیط طبیعی و اجتماعی کاسته و به نوعی وارستگی که مساوی است با وابستگی به عقیده و ایمان و ایدئولوژی افزوده می شود و در اینده به ازادی کامل معنوی یعنی وابستگی کامل به عقیده و ایمان و مسلک و ایدئولوژی خواهد رسید. برحسب این بینش از ویژگی های انسان، تضاد درونی اوست میان جنبه های مادی و جنبه های معنوی. نبرد درونی انسان خواه ناخواه به نبرد میان گروه ها و انسانها کشیده می شود، یعینی نبرد میان انسان مال یافته از یک طرف و انسان منحط از طرفی دیگر.

نتیجه اینکه: بشر احتیاج دارد به نیروی غیبی و رهبری الهی تا به کمک او عدل و توحید و کمال را در سر تا سر گیتی گسترش داده و نیروهای مخالف را نابود سازد.

آیا با دلیل عقلی می توان ضرورت تشکیل حکومت عدل الهی جهانی را اثبات نمود؟

مطابق آیات و روایات، انسان عبث و بیهوده آفریده نشده است، بلکه هدف و غرض خاصی برای خلقت او در نظر گرفته شده که همان رسیدن انسان به کمال یعنی لقای الهی است که از راه یقین و عبودیت همه جانبه حاصل می گردد.

در علم کلام به اثبات رسیده که لطف بر خداوند واجب است. لذا از باب لطف باید خداوند هر امری را که در راستای اهداف خلقت است ایجاد کرده و موانع آن را نیز برطرف سازد. با مراجعه به تاریخ گذشته پی می بریم که تاکنون این هدف عمومی در سطح کل جامعه بشری تحقق نیافته است. لذا به این نتیجه می رسیم که: به جهت تحقق هدف کلی خلقت لازم است خداوند با زمینه سازی خاص که همان تشکیل حکومت عدل الهی توحیدی است مردم را در پیاده کردن این هدف عمومی یاری دهد.

ادامه دارد.......




برچسب ها : مهدویت ,  فلسفه ,  حکومت عدل جهانی , 

دسته بندی : پاسخگویی به شبهات ,