منافقتدبر در آیات 142 و 143 سوره نساء

إِنَّ الْمُنافِقینَ

یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ

وَ إِذا قامُوا إِلَی الصَّلاةِ قامُوا کُسالی‏

یُراؤُنَ النَّاسَ

وَ لا یَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَلیلاً

مُذَبْذَبینَ بَیْنَ ذلِکَ لا إِلی‏ هؤُلاءِ وَ لا إِلی‏ هؤُلاءِ

وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبیلاً

 

1-            1) حیله گر

               2)  کسالت در نماز

تتات

پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند:

آنان که نماز را به آخر وقت مى‏اندازند و فشرده مى‏خوانند، نماز منافقان را انجام مى‏دهند.

                  3) اهل ریا

در قسمت ریا به توضیح سه تعریف پرداختیم:

ریا، سمعه،عجب

«ریا» آن است که عمل را طورى انجام دهد که دیگران ببینند

و از این طریق کسب وجاهت و موقعیت براى عمل کننده حاصل شود،

ولى «سمعه» آن است که عمل نیکى دور از چشم مردم انجام دهد

به این هدف که بعداً به گوش مردم برسد

و موقعیتى در جامعه براى او فراهم شود،

بنابراین هر دو عمل، انگیزه غیر الهى دارد

منتها یکى از طریق مشاهده به اطّلاع مردم مى رسد،

و دیگرى از طریق شنیدن و اشتهار

و در واقع هیچ تفاوتى از نظر فساد و بطلان عمل

و فقدان قصد قربت و آلودگى نیّت در میان این دو نیست

عجب ‌آن است که انسان بر خود ببالد

و از عمل خود یا از عبادت، ثروت و زهد و... خویش خشنود شود.

                  4) ذکر اندک

مصادیق ذکر:

قرآن (انا نحن نزلنا الذکر)

اهل بیت (نحن ذکرالله)

نماز (اقم الصلاة لذکری)

    

                5) دو چهره بودن

کلمه مذبذب اسم مفعول از ماده ذبذب است

و در اصل به معنى صداى مخصوصى که به هنگام حرکت دادن یک شیى آویزان

بر اثر برخورد با امواج هوا بگوش مى رسد

و سپس به اشیاء متحرک و اشخاص سرگردان و متحیر و فاقد برنامه مذبذب گفته شده است

ذباب نیز به معنای مگس است که گاه روی شیرینی و گاه روی نجاست می نشیند

منافق جهت مشخصی ندارد هم اهل گناه است هم کار نیک.

هم به مجلس گناه میرود هم در هیئت مشغول خدمت است

و در جمع میان آنها منافاتی نمی بیند.

اینکه به جای مذبذب نفرمود، متذبذب برای آن بود که بفهماند

این حالت سرگردانی را خودشان بر نگزیده اند،

بلکه مهر الهی موجب این تحریک واضطراب برای آنها شده

تا سعی و تلاششان در زندگی به یک هدف ثابت وآرامش بخش منتهی نگردد.





برچسب ها : کلاس حفظ موضوعی ,  ویژگی های منافقان ,  تذبذب ,  ریا ,  سمعه ,  عجب , 

دسته بندی : تدبر در قرآن ,