پوستر آیه تطهیر



آیا آیه تطهیر شامل زنان پیامبر هم مى شود؟

طبق آیات ۳۲ و ۳۳ و۳۴ سوره احزاب که در رابطه با اهل بیت پیغمبر است سوالى داشتم . در این آیات صحبت از زنان پیغمبر است و قرآن به آنها گوشزد میکند که آنها باید الگو باشند چرا که خداوند مى خواهد پلیدى را از آنها پاک گرداند . با توجه به اینکه این آیه زمانى نازل گردیده که عایشه با پیغمبر زندگى میکرده و حضرت خدیجه وفات کرده بودند و با توجه به اینکه این آیه درباره زنان پیغمبر بوده .پس چرا زنان پیغمبر شامل اهل بیت نمیشوند . این در حالى است که در آن زمان حضرت زهرا و امام على در خانه مستقلى با حسنین زندگى میکردند .پس زمانى که این آیه نازل شده قطعا شامل زنان پیغمبر نیز میشود .یعنى زنان پیغمبر هم معصوم هستند چرا که زنان پیغمبر قطعا اهل بیت پیغمبر هستند .


پاسخ:

۱ – در آیات یاد شده وقتى سخن از زنان پیامبر اکرم (ص) به میان آمده ، ضمیر جمع مؤنث به کار رفته مانند:

من یات منکنو من یقنت منکنلستنان اتقیتنتخضعنوقرنبیوتکن و ….

ولى وقتى به آیه تطهیر رسیده ضمایر جمع مذکر به کار رفته مانند:

لیذهب عنکمویطهرکم .

پس معلوم مى شود مخاطب در آیه تطهیر غیر از مخاطب در آیات قبل و بعد از آیه تطهیر است.

۲ – زنان پیامبر گرامى (ص) متعدد بودند و در خانه هاى مختلف زندگى مى کردند و لذا در آیه ۳۲ جمله (وقرن فى بیوتکن) آمده است و اگر چنان که آیه تطهیر نیز شامل آن ها مى شد باید جمله (اهل البیوت) مى آمد و حال آن که (اهل البیت) آمده است.


۳ – طبق روایت صحیح مسلم و غیره وقتى آیه تطهیر نازل شد رسول اکرم (ص) حضرت على و فاطمه و حسن و حسین را زیر کساء قرار داد و آیه شریفه قرائت فرمود روایت صحیح مسلم:

قَالَتْ عَائِشَهُ خَرَجَ النَّبِیُّ صلى الله علیه وسلم غَدَاهً وَعَلَیْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ مِنْ شَعْر أَسْوَدَ فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ جَاءَ الْحُسَیْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَهُ فَأَدْخَلَهَا ثُمَّ جَاءَ عَلِیٌّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ قَالَ (إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا).[۱]


۴ – در صحیح مسلم آمده که از زید بن ارقم سؤال شد آیا به زنان پیامبر (ص) اهل بیت پیامبر گفته مى شود یا خیر؟ پاسخ داد همسر یک مرد از اهل بیت آن به حساب نمى آید زیرا چه بسا زنى با مردى یک عمر زندگى مى کند ولى در آخر عمر طلاق گرفته و به خانه پدرش رفته و جزء اهل بیت پدر محسوب مى شود:

إنّ زید بن أرقم سئل عن المراد بأهل البیت هل هم النساء ؟ قال: لا / وأیم اللّه ، إنّ المرأه تکون مع الرجل العصر من الدهر ، ثمّ یطلّقها ، فترجع إلى أبیها وقومها.[۲]


۵ – زنان پیامبر هیچیک ادعا نکرده اند که آیه تطهیر شامل ما نیز مى شود بلکه خلاف آن را نقل کرده اند مانند ام سلمه که مى گوید پس از نزول آیه تطهیر و تکریم حضرت رسول گرامى على و فاطمه و حسن وحسین علیهم السلام را ، من جلو رفته و از حضرت پرسیدم آیا من هم عضو اهل بیت هستم ؟ حضرت پاسخ داد تو آدم خوبى هستى و عضو اهل بیت نیستى بلکه از همسران پیامبر هستى :

صحیح ترمذى: عن أمّ سلمه، أنّ النبى صلى الله علیه وسلم جلل على الحسن والحسین وعلى وفاطمه کساء ثمّ قال : «اللهم هؤلاء أهل بیتى وحامّتی; أذهب عنهم الرجس وطهّرهم تطهیراً». فقالت أم سلمه : وأنا معهم یارسول الله ؟ قال: إنّک على خیر. هذا حدیث حسن صحیح . وهو أحسن شئ روى فى هذا الباب.[۳]

وروى أیضاً عن عن عمر بن أبى سلمه قال: (لما نزلت هذه الآیه على النبى (صلى الله علیه وآله): (إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا) فى بیت أم سلمه، فدعا فاطمه وحسناً وحسیناً، فجللهم بکساء وعلى خلف ظهره، فجلله بکساء، ثم قال: اللهم، هؤلاء أهل بیتى، فاذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیراً، قالت أم سلمه: وأنا معهم یا رسول الله؟ قال: أنت على مکانک وأنت إلى خیر).[۴]

در روایتى که سیوطى و طبرانى و احمد بن حنبل نقل کرده اند آمده که ام سلمه مى گوید من جلو رفته و طرف کساء را گرفته تا داخل شوم حضرت رسول گرامى (ص) کساء را از دست من گرفت و کشید و به من اجازه ورود به درون عباء را نداد:

عن أمّ سلمه أنّها قالت: «فرفعت الکساء لأدخل معهم فجذبه من یدى وقال: إنّک على خیر».[۵]

پس بنا بر این اگر کسى بخواند بگوید که زنان پیامبر نیز داخل اهل بیت هستند و آیه تطهیر آنان را نیز شامل مى شود باید عبا را از دست پیامبر گرفته و به زور زنان حضرت را داخل آن نماید .


مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر (عج)

پی نوشتها:

[۱] . صحیح مسلم: ۷ /۱۳۰ ح ۶۴۱۴.

[۲] . صحیح مسلم: ج ۷ ص ۱۲۳، (رقم ۶۳۸۱)، کتاب فضائل الصحابه، باب فضائل على بن أبى طالب (ع).

[۳] . سنن الترمذى: ج ۵ ص ۳۶۱. رواه الحاکم قائلا: هذا حدیث صحیح على شرط البخارى ولم یخرجاه. المستدرک: ۲/ ۴۱۶، ۳/ ۱۴۶. وقال بعد نقل روایه اخرى بعد ذلک: هذا حدیث صحیح على شرط مسلم ولم یخرجاه. المستدرک: ۲/ ۴۱۶.

[۴] . سنن الترمذى ۵: ۳۲۸. قال عنه الألبانى: صحیح. صحیح سنن الترمذى، الألبانى ۳: ۳۰۶ ح ۳۲۰۵.

[۵] . مسند أحمد ج ۶ ص ۳۲۳، المعجم الکبیر للطبرانى ج ۳ ص ۵۳،الدر المنثور ج ۵ ص ۱۹۸.